expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Giancarlo Fisichella: kariéra v F1, životopis a statistiky


13.03.2025
 | 
6 min. čtení.

V rámci seriálu o příbězích nejznámějších jezdců Formule 1, kteří dokázali zanechat v historii F1 výraznou stopu, se dnes podíváme na Giancarla Fisichellu. Tento Ital měl už od úvodních let vášeň pro rychlost, kterou spojil s úžasným talentem. Jaká byla jeho kariéra, co dělal a kde působil před F1 a co všechno dosáhl?

Narození, motokáry, Formula 3 a DTM před F1

Giancarlo Fisichella se narodil v Římě, kde se už odmalička pohyboval v prostředí motorů. Všechno to začalo s motokárami, ke kterým ho přivedli rodiče.

Jako chlapec trávil většinu volného času na motokárových tratích, kde se mu podařilo rychle prosadit a poutal na sebe pozornost svou odvahou, ale i schopností šetřit techniku v náročných situacích. Italské motokáry byly v té době líhní budoucích hvězd a tak nebylo překvapením, že Giancarlo už tady upoutal pozornost.

V motokárách přitom dosáhl velké úspěchy, ať už išlo o titul šampiona v minimotokárách nebo dva tituly v třídě kadetů z let 1986 a 1987. Odtud se přesunul do vyšších tříd, kde například zvítězil v známé soutěži Mistrovství Formula Alfa.

Následně se Fisichella přesunul do italské Formule 3, kde se poprvé naplno setkal s profesionálním prostředím. V té době byla soutěž mimořádně vyrovnaná, ale i tak dokázal triumfovat a v roce 1994 získal vytoužený titul v rámci Formule 3 pro Itálii. V tom samém roce zkusil štěstí i v britské Formuli 3, ale tam už neuspěl.

O rok později dostal možnost krátce si vyzkoušet i DTM. Tato německá série cestovních vozidel představovala odlišný svět, než na jaký byl zvyklý, ale přesto se dokázal poradit. S vozidlem Alfa Romeo získal v sezóně 30 bodů.

Začátek kariéry v F1 a co dokázal v sezónách 1996 až 2001

Vstup do kolotoče F1 přišel na konci roku 1995, kdy dostal nabídku na testování monopostu Minardi. Svými výkony přesvědčil a tak si v roce 1996 obul závodní boty Minardi. I když išlo o skromný tým, pro Fisichellu to bylo splnění dětského snu. Neodjel síce všechny závody, ale rozhodně výkony zaujal.

V sezóně 1997 se Giancarlo přesunul do týmu Jordan, kde začal naplno dokazovat, že je víc než jen nováček. Přišly i první body, nasbíral jich celkem až 20.

I když měl Jordan v té době různé technické potíže, Fisichella si věděl poradit a několikrát zaujal výkony v kvalifikaci i v samotných závodech. Připsal si dokonce dvě pódiová umístění a to na závodech v Španělsku i Maďarsku.

Další etapa jeho kariéry přišla v roce 1998, kdy podepsal smlouvu s týmem Benetton. Pro Giancarla to byla příležitost vstoupit do prostředí, kde se očekávaly pravidelné body i pódiová umístění. V období let 1998 až 2001 se mu síce nepodařilo dosáhnout vytouženého vítězství, ale ukázal konzistentní a spolehlivé výsledky.

Jeho jméno se čím dál víc objevovalo na bodovaných místech a i na stupíncích vítězů. Během působení v Benettone vytvořil dvojici s Alexem Wurzem a na trati dokázal potrápit mnohokrát i taková esa, jako byli například Hakkinen či Schumacher.

Přestup do Jordanu v 2002 a sezóny až do 2007

Po 4 sezónách strávených v Benettone se Fisichella v roce 2002 rozhodl pro návrat do Jordanu, který mu v minulosti poskytl první velkou příležitost v F1.

I když se tým v tom čase potýkal s omezeným rozpočtem a neustálým hledáním stability, Giancarlo se nevzdal a snažil se vytěžit z každé příležitosti maximum. Jeho odhodlání se nakonec vyplatilo a podařilo se mu dosáhnout premiérového vítězství v barvách Jordanu v roce 2003, kdy dokázal zvítězit na závodech v Brazílii.

V roce 2004 přišel přesun do týmu Sauber, což znamenalo nové prostředí i příležitost ukázat, co umí v poměrně výkonném monopostu. Fisichella se týmu odměnil v podobě zisku 22 bodů a celkově skončil na 11. místě v celkovém pořadí.

Kariérní zlom přišel v roce 2005, kdy Giancarlo podepsal smlouvu s Renaultem. Hned v úvodní sezóně se mu podařilo několikrát postavit na pódium a přispět k týmovým úspěchům, celkově skončil na 5. místě a nasbíral až 58 bodů. To nejlepší ale mělo přijít v následující sezóně 2006, kdy své konto ještě vylepšil.

V roce 2006 totiž skončil Fisichella celkově na 4. místě, což bylo jeho kariérní maximum. Získal rovnéž tak nejvíc bodů za sezónu a to až 72. O rok později se snažil předešlé úspěchy napodobit, ale po slibném úvodu z toho už nic nebylo.

Závěr kariéry ve Force India a Ferrari a štatistiky

Fisichella se tak v roce 2008 z Renaultu poroučel a posílil nově vznikající tým Force India. Ten síce nedisponoval největším rozpočtem, ale měl ambice.

Právě tady Giancarlo ukázal, že i v méně favorizovaném týmu dokáže předvádět skvělé výkony. Jeho vrchol bylo 2. místo na Velké ceně Belgie v roce 2009. To nezůstalo bez odezvy a tak si ho ještě v průběhu sezóny vyhlédlo Ferrari.

To aktuálně hledalo náhradu za svého zraněného pilota a pro Fisichellu to byla ideální příležitost. Scuderia však v té době neměla příliš silný monopost a tak to, navzdory až 5. startům v této sezóně, Giancarlovi na body do klasifikace už nestačilo. Po této sezóně se rozhodl s aktivní kariérou skončit a Formuli 1 nadobro opustit.

Po odchodu se pustil do více projektů, ať už išlo o vytrvalostní závody, nižší motoršportové série nebo charitativní podniky. V osobním životě je do dnes známý jako velký fanoušek fotbalu, což má ještě z dětských časů v Římě.

Jeho kariéra ve Formuli 1 je přitom opravdu pozoruhodná. Během ní odjel 229 Velkých cen, kde dokázal získat tři vítězství, na pódium se postavil celkem 19 krát. Mezi jeho úspěchy lze zařadit i čtyři pole positions a dvě nejrychlejší kola. Spolu vybojoval 275 bodů a to celkově v 7 týmech. Opravdu nezapomenutelná vizitka!

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku